lifestyle mindstyle Multiple Sclerose

MS Sessions in Praag, verslag van de tweede dag ‘Rule the World’

Afgelopen week heb je kunnen lezen hoe dag één, A New Reality, van de MS Sessions in Praag zijn verlopen. Vandaag maken we ons, na het ontbijt op voor dag twee! Lees je mee?

MS_Sessions_Prague

Nog meer inspirerende lezingen tijdens de MS Sessions!

Dag twee, ‘Rule the World’, begint met een geweldige inspirerende start door Connor Kerley. MSser en diëtist. Dat voeding voor ons allemaal erg belangrijk is, weten we inmiddels toch wel? Niet? Dan is dit een belangrijk punt om te onthouden: wij zijn ons voedsel.

Breakfast Club

De inname van ons eten heeft de grootste invloed op onze gezondheid. Nog belangrijker is dat wij hier zelf invloed over hebben! In deze veel te korte presentatie voor een veel te interessant onderwerp neemt Connor ons mee door de diverse diëten, waarbij Swank en het OMS-dieet toch wel de belangrijkste pijlers zijn in de presentatie. Zo veel mogelijk groente en fruit nuttigen en zo min mogelijk verzadigde vetten. Wisten jullie bijvoorbeeld dat een dieet gebaseerd op verzadigde vetten zo’n 237% meer kans geeft op relapsen? Één cup groente per dag kan er al voor zorgen dat de relapsen met zo’n 50% verminderd worden! Daarnaast is bewezen dat een relapse veel vaker in de winter kan voorkomen dan in de zomer. Dit alles heeft nog altijd te maken met onze locatie ten opzichte van de evenaar en jawel: de opname van vitamine D.

Vitamine D is toch wel een heel belangrijk punt in het leven met MS. We maken te weinig aan en we moeten er juist voor zorgdragen dat ons niveau van vitamine D goed op peil houden. Vitaminne D3 kun je weinig (tot ongeveer 5%) uit je dagelijkse voeding halen. Vette vis is hier een goede aanvulling voor. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat we voldoende zon tot op ons nemen. Goed advies hè, als je hoog en droog boven de evenaar woont… Dit blijft toch wel een hekel punt. Gelukkig gaan we nu alweer richting het voorjaar toe. Een handige tip die we van Connor hebben meegekregen om de juiste opname van vitamine D te bepalen: kijk naar je schaduw als je in de zon loopt. Is je schaduw korter dan je eigen lichaamslengte? Dan maak je vitamine D aan.

 

“Less skin for more time

   Less time for more skin”

 

!! Let natuurlijk wel op huidbescherming tijdens het zonnen!! Ga niet onbeschermd de zon in, dit mag maximaal vijftien tot dertig minuten afhankelijk van je huidtype en je positie t.o.v. de zon/evenaar. Zorg goed voor jezelf en pas op dat je niet verbrand! Wist je dat je naast een zonnebrandcrème ook bescherming tegen de zon uit voeding kunt halen? Dit is een weetje om verder uit te zoeken!

In de winter is het verstandig om extra vitamine D3 supplementen tot je te nemen. Dit neem je dan in met het eten. Let er wel op dat je dit extra supplement zonder calcium neemt, anders wordt de inname van calcium te hoog! Overleg dit met je behandelend specialist en/of huisarts.

Zorg ervoor dat voeding en beweging staan centraal in je leven. Wissel het liefst om de (maximaal) vier dagen je voedingspatroon af, zo kun je de altijd aanwezige microben in je lichaam scherp houden!

Move on up

Bewegen en MS blijft soms een hele opgave. Klara Novotna, fitness goeroe, legt ons uit dat beweging bij MS toch wel heel belangrijk voor ons is. Vandaar dat je ervoor moet zorgdragen om jezelf zo actief mogelijk te doen zijn. Probeer verschillende sporten uit, totdat je vind wat bij je past. Iedereen heeft zo zijn of haar favoriet!

Sporten zorgt er niet alleen voor dat je conditie goed op peil blijft, het verbeterd daarnaast je spieren, longinhoud, mobiliteit, humeur én kan een preventie zijn voor andere ziekten.

Belangrijk bij welke activiteit je dan ook gaat doen is het stretchen van je spieren. Doe dit voor aanvang en na je gedane activiteit! Probeer regelmatig te wandelen en bijvoorbeeld op je werk korte oefeningen te doen. Let op de juiste lichaamshouding en schaf een stappenteller aan. Kun jij die 10.000 stappen per dag halen? Voor diegenen met MS zijn 6.500 tot 8.500 stappen per dag vaak voldoende. Haal je meer?! Ga ervoor!

Wissel aerobics af met krachttraining. Bij krachttraining is het belangrijk om in sets te werken, één tot drie, met herhalingen van vijftien tot achttien keer. Conditietraining volhouden rond de zestig tot vijfentachtig minuten per sessie. Vergeet geen lessen zoals Tai Chi (voor balans en coördinatie), pilates of yoga (stress en cognitie) toe te voegen aan je bewegingspatroon.

Heb je last van die afschuwelijke MS vermoeidheid? Vaak helpen activiteiten zoals conditietraining, yoga en meditatie hierbij. Succes!

mindfulness_ms
Photo: Unknown

Mindfulness

Niet alleen je fysieke gezondheid is van belang, je mentale gezondheid mogen we zeker niet vergeten! Lukáš Hána neemt ons mee in de wereld van mindfulness.

Mindfulness zorgt voor meer focus en geluk. Leven in het hier en nu. De cirkel van emoties, gedachten en zintuigen laten zijn. Je aandacht leren terugtrekken en leren ervaren dat dingen zijn zoals ze zijn. Zorg voor focus, met MS (of iedere andere hersenbeschadiging) werkt je brein nu eenmaal anders en zal je merken dat je sneller afgeleid zijn dan anderen. Mindfulnes kan zorgen voor de focus die we zo hard nodig kunnen hebben!

“Surf the Urge”

Surf the Urge, oftewel het willen surven op de golven. De drang van je gedachten om iets te gaan doen terwijl je daar zo stilzit op je yogamatje of stoel. Laat deze drang gaan, laat deze los. Net zoals een surfer de strijd met de golven aangaat. Het ene moment komt er een hele grote golf, het andere moment is het rustig en kalm.

Let’s talk about sex baby

De bloemetjes en de bijtjes, dat verhaal kennen we toch wel? Moira Tzitzika, niet tzatziki zoals ze zelf zegt, heeft ons vandaag met veel humor bijgebracht hoe we met onze seksuele problemen door MS kunnen omgaan. Veel aantekeningen heb ik niet meer, wat hebben we gelachen tijdens deze sessie, wat een humor heeft deze dame!

Moira is sekstherapeute en ongemerkt brengt ze met een lach veel kennis met zich mee over dit ietwat gevoelige onderwerp. Want het is en blijft een onderwerp waar we ons allemaal een beetje over schamen om dit in het openbaar te bespreken. Toch doen we er allemaal aan en weet je wat: we vinden het vaak nog erg leuk om te doen ook! Waarom het er dan niet over willen hebben?

Belangrijkste punten die me zijn bij gebleven: ten eerste draait het niet om de seks. Natuurlijk, een belangrijk punt. Maar om tot dit hoogtepunt (snap je ‘m?!) te komen, gaan er eerst een aantal dingen vooraf. Ten eerste je (veranderde) zelfbeeld.

Je bent nog steeds wie je bent, die aantrekkelijke man, vrouw of je gender neutrale ik. Je hoeft, krijgt en wilt geen medelijden omdat je MS hebt. Zorg dat er begrip ontstaat. Accepteer je ziekte en praat met je (mogelijke) partner over de dingen die iets veranderd kunnen zijn.

Ben je bang voor een afwijzing door je MS en/of je MS klachten? PHuh, jammer dan voor diegene! Je ego heeft wellicht een deukje opgelopen, maar onthoud dat er altijd een geschikt persoon voor iemand is. Want jij bent meer dan je MS! Jij bent een leuk persoon die meer dan de moeite waard is. Er komt wel iemand anders. Tot die tijd kun jij genoeg ervaring op doen en volop experimenteren!

Heb je toch moeite met je MS-klachten en vind je dit tot vele problemen bij jezelf en je partner leiden? Schakel dan een therapeut in! Nergens om je voor te schamen, deze experts willen juist met jou over seks praten! Nog een belangrijk punt: denk niet aan het succes van het hoogtepunt, maar denk aan de verbinding met elkaar en het genot.

 

“MS is not the end, only a start” – Moira Tzitzika

 

MS_map

Samen sterker

Jana Hlaváčová, MSser en onze gastvrouw in Praag, neemt ons na de lunch mee in de wereld van het opzetten van een ‘Buddy Network’. Belangrijkste wat ze wil meegeven aan ons, is om eerst jezelf te helpen voordat je een ander kunt helpen. Je moet namelijk weten wat je wel en niet kunt en jij bent ervoor verantwoordelijk om jezelf én anderen niet te schaden.

Zelf heeft ze een succesvol Buddy Network in Praag opgezet en ze wil ons inspireren om thuis een soort gelijk netwerk op te zetten (als dit nog niet aanwezig is) of je erbij aan te sluiten.

MS en politieke veranderingen

Na Jana volgt Shana Pezaro, MS-ambassadeur.. Zij vertelt over haar gedane inspanningen over hoe je onder andere op politiek niveau behoorlijke veranderingen te weeg kunt brengen voor chronisch zieken, specifiek voor ons MSsers. Jij als individu kan er al voor zorgen dat er vele veranderingen plaats kunnen vinden voor het grotere geheel. Vind jij dat er iets onrechtvaardig is of zie je iets wat veranderd kan worden? Doe er iets aan!

Helaas hebben we deze middag eerder af moeten sluiten. Hierdoor hebben we de laatste lezing moeten missen, we gingen naar het vliegveld, ons vliegtuig halen! Wat een inspirerend weekend is dit geweest zeg! Het hele weekend is voorbij gevlogen, iedereen heeft dit weekend op een wolk energie gezeten, onvoorstelbaar! Ook op dag twee kwamen er inspirerende ervaringsdeskundigen aan het woord, zo hebben we onder andere een geweldige film mogen aanschouwen, gemaakt door de Scandinavische MS-society én mochten we al onze vragen stellen aan de aanwezige experts!

 

Met tranen in onze ogen en een beetje pijn in ons hart hebben we afscheid moeten nemen van al deze geweldige, bijzondere mensen. Het is weer tijd om onze vleugels uit te slaan en de koffer vol opgedane kennis en inspiratie mee te nemen en thuis uit te pakken. Uit te pakken voor jou, in de hoop je te kunnen inspireren.

Voor als je er even doorheen zit, om je de motivatie te geven om je eigen plannen uit te voeren, om je te inspireren om veranderingen uit te voeren. Maar vooral om prettig te kunnen leven met MS! Hartelijk dank voor je interesse in de allereerste MS Sessions en het lezen van deze artikelen.

Heb je iets aan deze informatie gehad? Vergeet dan niet om de artikelen over de MS Sessions te delen met jouw omgeving, bijvoorbeeld via jouw social media kanalen. Het belang van deze kennis en MS-awareness is groot, jij helpt hier toch ook aan mee?! Verder wil ik iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt om deze MS Sessions te organiseren. Shift.ms, EMSP, sponsoren, het Grandior hotel – alles was tiptop tot in de puntjes verzorgd. Onwijs bedankt hiervoor én bedankt voor deze kans. Dit event heeft mij enorm aan het denken gezet en nog meer motivatie gegeven om mijn levensstijl aan te pakken en de #MSawareness te doen vergroten!

 

 

 

 

1 thought on “MS Sessions in Praag, verslag van de tweede dag ‘Rule the World’”

  1. Een inspiratiebron is het zeker. Ik heb deze blogs met grote interesse gelezen. Bij het ontbijt, met mijn spinaziesmoothie en handje noten (de eerste 100 gram groente zijn binnen voor vandaag😉). Ik ben blij dat er zoveel aandacht is voor MS, en dan aandacht op een “andere” manier. Bedankt Nicole voor het delen van jouw opgedane kennis 😘.

Geef een reactie