Multiple Sclerose voeding

Voeding | Eten, de eeuwig durende zoektocht

eten
Photo: Stokpic – Ed Gregory

Ik hou er maar niet over op. 🙂

 Althans, ik kan enorm genieten van eten! Bovendien ben ik veel aan het leren over voeding, nieuwe dingen ontdekken. Nieuwe smaken ervaren.

ETEN. ETEN. ETEN.

Hartstikke lekker en interessant! Vraag me wel af, waarom ik nooit eerder aan een drastische verandering van het voedingspatroon ben begonnen..*. Seriously, moet je eerst ziek worden om bewuster van voeding te worden… Beetje jammer, maar: beter laat dan nooit!

*En dan bedoel ik met een nog strenger eetpatroon, de laatste jaren ben ik al overgestapt naar de 80/20 regel – nu is het twintig gedeelte aangepast aan gezonde snacks in plaats van de ongezonde variant. 

Nog even terugkomend op een eerder artikel mijn vernieuwde eetpatroon zet ik hieronder mijn ingrediënten die ik op dit moment gebruik. Volgens mij ben ik vast wel iets vergeten..

Misschien een idee om een eetdagboek bij te houden? Als je dit interessant lijkt hoor ik het graag van je!

Photo: Stokpic - Ed Gregory
Photo: Stokpic – Ed Gregory

Groente

broccoli, spinazie, boerenkool, sla (diverse soorten), zeewier, artisjokken, asperges, wortel, zoete aardappel (met mate), pompoen, paprika, tomaat, bieten, avocado, rode kool, zoete mais, bloemkool, ui, knoflook, gember, paddenstoel, pastinaak, courgette, aubergine, sjalot, (verse) kruiden.

Fruit

In de lente/zomer: bananen, kersen, druiven, abrikozen, druiven, lychees, mango (heel veel mango), peer, nectarine, pruimen, ananas, aardbeien, diverse bessen, watermeloen, gedroogde vruchten

In de herfst/winter: banaan, appel, peer, ananas, guave, papaya, gedroogde vruchten en om te variëren zo nu en dan fruit uit de diepvries.

vis

zalm, haring (alleen als het echt moet..), forel, makreel, kabeljauw, pangasius, heek.

Noten en zaden

amandelen, cashewnoten, pecannoten, paranoot, walnoot, hazelnoot, macadamia, pijnboompitten, zonnebloempitten, sesamzaadjes, pompoenzaad, maanzaad, lijnzaad, chiazaad.

En vErder

grasgevoerd vlees, basmatirijst (met mate), quinoa, boekweit, extra virgin olijfolie, zout (met mate), huisgemaakte pesto, olijven, huisgemaakte jam, zongedroogde tomaten, water, kokoswater, havermout, bruin brood, mais (om popcorn te maken), kruidenthee.

Je merkt het al, in de supermarkt kan ik tegenwoordig hele gangpaden overslaan! Stiekem vind ik dit wel ideaal… Sneller klaar! Even zonder gekheid: de eerste keren op missie het nieuwe eten was een regelrechte hel. Alle verpakkingen bestuderen of ik het nu wel of niet mag. Denken iets gevonden te hebben, maar helaas… Nu krijg ik er al steeds meer vaardigheden in.

Net zoiets als bij sociale gebeurtenissen. Vreselijk om iedere keer te moeten zeggen: ‘Dank je, maar dat mag ik niet meer‘. Lastig!

Photo: Stokpic - Ed Gregory
Photo: Stokpic – Ed Gregory

zoektocht naar het ideale voedsel

Mijn nieuwe levenswijze moet groeien. Beetje bij beetje probeer ik het totaalplaatje compleet te krijgen. Een soort handboek te ontwikkelen. Dit doe ik door veel te lezen op internet, mijn grootste informatiebron. Daarna ga ik de informatie schiften. Aanpassen. Creatief verbouwen (recepten voornamelijk). Welke dingen kan ik wel toepassen, welke niet. Welke onderwerpen zal ik nog verder uitdiepen.. Ga zo maar door!

Er zijn zo veel verschillende soorten adviezen! Denk maar aan de diëten van Swank, Jelinek, dokter Maas en zeker niet onbelangrijk Terry Wahls. Dan heb je nog informatie op sites van de MS vereniging, MS web, diverse forums, het Voedingscentrum, Facebook pagina’s,  buitenlandse sites waaronder die van MS niet for Women… Oef!

Ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Soms raak ik enthousiast: zou dit het wondermiddel zijn?! Soms gefrustreerd: waarom komen sommige dingen totaal niet overeen? Hoe kan dat verklaard worden? Wat is waar en wat niet? Hoe kom ik er achter hoe mijn lichaam een reactie geeft op bepaalde voedingsstoffen? Meestal doet mijn lijf helemaal niks, of luister ik nog niet goed naar mijn lichaam?

Hoe meer informatie ik lees, hoe meer vragen ik krijg. Nog steeds heb ik het gevoel dat ik nog lang niet klaar ben met mijn studie. Ja, ik benoem het mijn nieuwe studie. Ik ben weer student! Studierichting: mijn lijf en leven. Helaas zonder te behalen diploma..

Studeren heeft tijd nodig. Ik weet het. Zo heb ik ook ergens gelezen dat het soms wel een jaar kan duren voordat je jouw optimale dieet compleet hebt.

Zo heb je havermout en brood zien staan in mijn lijst. Eigenlijk mogen deze producten volgens Terry Wahls bijvoorbeeld niet. Ik weet dit. Vooralsnog krijg ik nog geen lichamelijke reactie wanneer ik deze voedingsstoffen binnenkrijg. Toch ben ik van plan om dit af te gaan bouwen, omdat ik er misschien beter onder blijf. Kan het allicht proberen.

Photo: Stokpic - Ed Gregory
Photo: Stokpic – Ed Gregory

vragen

Zo zijn er nog meer dingen. Net als mijn belangrijkste vraag: ik zit nu in de RR fase. Mag ik dan af en toe zondigen, door van mijn dieet af te wijken? Denk bijvoorbeeld: uit eten gaan. Zou dat schadelijk zijn? Ik vind het echt een straf als ik niet mee mag naar een restaurant omdat ze niks op de kaart hebben staan wat ik mag hebben. Of bij anderen mee mogen eten. Ik kan toch niet verlangen dat ze apart voor mij koken? Blijft je leven dan wel leuk? Of moet je daar een bewuste keuze in maken? Neem je het voor maar lief, als je minder goede voeding tot je hebt genomen? Of voel je je schuldig achteraf? Begin je dan iedere keer opnieuw met je lichaam resetten? Of is de schade dan weer groter geworden? Hoe werkt dit?

Wat als voeding helemaal niet helpt op het verloop van de ziekte? Hier ben ik het overigens totaal  niet mee eens. Ik ben van mening dat het wel van grote invloed is. Maar waarom wordt het niet vanuit de geneeskunde gestimuleerd (ik weet het wel: geld)? Waarom kan voeding en medicatie niet synchroon lopen bij een behandeling? Waarom krijg je bij een MS bijeenkomst in het ziekenhuis nog gewone thee en zelfs koffie voorgeschoteld? Dat is toch raar?!

Je ziet het: ik ben nog lang geen oppergoeroe die je kan vertellen waar je goed aan doet. Sorry!  Misschien heb ik de antwoorden volgend jaar. Tot die tijd neem ik je mee in mijn zoektocht naar mijn ideale voedingspatroon. Zijn we samen studiegenoten! Laat ik nu maar eens gaan verzinnen wat ik komende week weer ga eten…

Geniet van je dag!

PS: HIERONDER HEB IK NOG ENKELE INSPIRERENDE BOEKEN VOOR JE:

1 thought on “Voeding | Eten, de eeuwig durende zoektocht”

Geef een reactie